V dnešní překotné době digitalizace a elektronizace všech činností vstupujeme do nové éry provádění auditů, které je a stále více bude založeno na zpracování všech procesů auditu pomocí výpočetní techniky. Velmi mnoho času tak trávíme získáváním dat z účetních systémů a jejich následným zpracováváním pomocí různého softwarového vybavení. Tento postup ale není zpravidla příliš efektivní a vlastní přípravné neproduktivní činnosti nám zbytečně zabírají mnoho času. Tzn., že všichni „bojujeme“ zejména se získáváním účetních dat z účetních systémů klientů v „upotřebitelné podobě“ a jejich následným převodem do „použitelného“ tvaru.
Systém, který vznikal a je neustále zdokonalován při každodenní práci na auditech, výrazně zrychluje a zjednodušuje vlastní provádění auditu, a to od jeho plánování, přes automatizovaný přenos dat z účetních systémů a jejich konverze do jednotné struktury, až po analýzu vlastních standardizovaných dat ve všech možných věcných a časových souvislostech, což vede k významným časovým úsporám v řádech mnoha desítek hodin. Systém tak obsahuje právě jen ty funkcionality, které jsou při audity potřebné a nezatěžuje uživatele jinými funkcemi, které nejsou pro audit potřebné. Tím, že je programové vybavení modulární, lze tak samozřejmě přednastavit a využívat i jen vybraný okruhy nabízených funkcí, které systém nabízí a které uživatel si pro svoje potřeby zvolí.
Všechny implementované postupy vycházejí z dlouhodobých zkušeností při transformacích dat z účetních systémů a jejich následných analýz při vlastním provádění auditů. V aplikaci jsou využívány nejmodernější a nejvýkonnější vlastnosti a funkce Excelu a databázových systémů, proto je vlastní aplikace a práce s ní velmi rychlá a příjemná, nemá omezení na velikost zpracovávaných dat a nevyžaduje žádné další zvláštní znalosti úzce specializovaných systémů pro analýzy účetních dat. Celá aplikace využívá prostředí Excelu (a na pozadí databázových systémů), jehož nespornou výhodou je jeho jednoduché ovládání, jeho velké rozšíření a používání, a není tedy třeba dalších specifických znalostí specializovaného programového vybavení. Pro práci s naším programovaným vybavením stačí uživateli základní znalosti práce s Excelem. Použitím našeho systému se tak práce auditorů výrazně usnadní a zejména se ušetří mnoho času, který se nyní zbytečně vynakládá na získávání a úpravu účetních dat od klientů. Tato aplikace tedy přináší výraznou podporu a časovou úsporu při vlastním prováděním auditu.
Konverze dat, testy a analýzy jsou v systému zautomatizovány a při provádění vlastního auditu se auditor již zabývá pouze zjištěnými rozdíly. Při analýzách jsou vyčísleny nejen případné rozdíly mezi testovanými a kontrolovanými údaji v rámci jednoho období, ale navíc jsou všechny informace analyzovány a testovány v jejich věcné a časové souvislosti a lze lépe tak hodnotit vývojové trendy hodnot ukazatelů z účetních dat.
Systém SWAudit tak nabízí nejen auditorům, ale i ostatním pracovníkům pohybujících se v oblasti financí a účetnictví, výkonný nástroj pro analýzu účetních dat a výkazů, který výrazně zrychluje a standardizuje práci uživatelů s těmito daty. Výsledkem je významná úspora času, automatické provedení řady kontrol a vazeb účetních dat a elektronizace celého procesu auditu.
Obrovskou výhodou pro práci auditora je tak stejná struktura účetních dat u všech klientů bez ohledu na původ informací a používaný účetní systém, bez nutností jakýkoliv dalších úprav dat auditorem a s tím související velmi velká úspora času, a to jak při vlastní konverzi dat, tak i při následné práci s daty díky jejich jednotnému vzhledu, uspořádání a struktuře.
Ve všech modulech se používají stejné metody filtrování dat běžné v prostředí Excelu. Jedná se o:
Zapíná se na příslušném listu s daty v prostředí SWAudit pomocí oranžového tlačítka „Zrušení rozšířeného filtru a zapnutí automatického filtru“. Jsou následně skryty řádky 1:20 a nastaví se automatický filtr. Zpětné přepnutí do režimu rozšířeného filtru lze pomocí nabídky SWAudit-> 3. Filtry a navigace -> 1. Zapnutí rozšířeného filtru
Filtry se zadávají v rozevíracích dialozích u názvů polí
Zapíná se na příslušném listu s daty v prostředí SWAudit pomocí nabídky SWAudit-> 3. Filtry a navigace -> 1. Zapnutí rozšířeného filtru
Filtrace se provádí pomocí kriteriální tabulky. Data lze filtrovat:
Kriteriální tabulka (v jednotlivých modulech je v oblasti A11:X11) má v záhlaví shodné názvy polí jako databáze a v řádcích hodnoty filtrů. Základní pravidla pro platnost kritérií
Databáze - tabulka s daty - v prvním řádku databáze jsou názvy polí. Záhlaví s názvy polí je ve všech modulech v řádku 21.
Kombinace kritérií rozšířeného filtru jsou velmi variabilní.
Lze využít zástupných znaků „hvězdičko-otazníkové“ konvence
Znak | Hledaný obsah |
---|---|
? (otazník) | libovolný jeden znak - kritérium ko?ář například najde položky kolář a kovář |
* (hvězdička) | libovolný počet znaků - kritérium *východ například najde položky jihovýchod a severovýchod |
~ (tilda) | pro hledání „zástupných“ znaků – následovaná ?, * nebo ~ - kritérium fr06~? najde položku fr06? |
Příkladů použití různých kritérií rozšířeného filtru pro jednotlivé datové typy polí:
Pro rychlý přístup k jednotlivým akcím a modulům se používá formulář NAVIGACE s klávesovou zkratkou Ctrl+n, pomocí kterého se lze v podstatě do třech kliků myší přesunout na kterékoliv místo v systému SWAudit, či spustit požadovanou akci. Všechny akce a funkce jsou „alternativně“ dostupné také v hlavní nabídce Excelu – SWAudit či pomocí ovládacích tlačítek na ploše listů Excelu.
Má několik záložek:
Výkazy | |
Plán auditu, Rizika, Materialita | |
Kontroly v HK a Dppo | |
Hlavní kniha | |
Deník | |
Majetek | |
Zásoby | |
Pohledávky | |
Závazky |